Intresset i Sverige för gin har exploderat i år. Vi följer en internationell trend, där smaksatt sprit tar över intresset från vodka.
Så här dagen innan nyårsdagen är det läge för en gin-spaning. För första gången i historien (Googles historia iaf) har intresset för gin gått om intresset för vodka. Google Trends visar intresset (sökhistorien noga räknat) för olika drycker. Jag har valt de alkoholdrycker som framförallt säljs under de stora högtiderna. Jag har också valt bort whisky, som ändå är störst.
En iakttagelse är att intresset för alkoholbaserade drycker är, inte helt oväntat, som störst vid jul och midsommar. Det går också att ana intressetoppar kring Påsk, Sista April och premiärerna för kräftor, surströmming och kring älgjakten, men datamängden är rätt brusig.
Intresset för gin har sakta men säkert ökat i Sverige sedan 2004, men det tog ordentlig fart för ett par år sedan. Och i år blev intresset större än för vodka och snaps. Det följer samma trend som i världen. (Data för snaps syns inte i diagrammet, då det enbart är en Nordisk angelägenhet. Det är få lite data i jämförelse.)
Datasetet från Google är rätt brusigt. Gör man en regressionsanalys visar det sig att intresset i Sverige faktiskt började öka redan för 14 år sedan.
Jag tror inte att vi har nått Peak Gin. Det ska lanseras ett antal nya sorter nästa år. Och vi har bara sett starten av den nya Pink Gin-trenden.
Kul information detta. 😀